14.1.2023

Tunturirallin kärkipaikka haihtui hankeen

Tänään Rovaniemellä päättyneessä Ralli SM -sarjan avanneessa Tunturirallissa Skoda Fabia R5:llä kilpaillut Jari Huttunen joutui keskeyttämään kilpailun viimeisellä erikoiskokeella ulosajon takia. Kilpailua kuuden ensimmäisen erikoiskokeen ajan johtanut Huttunen oli keskeyttämishetkellä kilpailussa sijalla 10, sillä hänen tulostaan rasitti erikoiskokeella seitsemän tapahtunut ulosajo, jossa hän menetti paljon aikaa.

Ensimmäisenä ajopäivänä perjantaina Tunturiralli sujui Huttusen ja kartanlukija Antti Haapalan tiukassa komennossa. Kaksikko kellotti pohja-ajan neljälle päivän viidestä erikoiskokeesta, ja Rovaniemen yötauolle tultaessa he johtivat rallin yleiskilpailua ja SM1-luokkaa 19,3 sekunnin erolla toisena ajaneeseen Teemu Asunmaahan. Huttunen oli päivän päätteeksi tyytyväinen suoritukseensa, vaikka ajopaikka ensimmäisenä autona ei ollut irtolumen ja sohjon peittämillä erikoiskokeilla paras mahdollinen.

– Ajo sujui hyvin, auto toimi ja ajat olivat hyviä, vaikka meidän numerollamme tien pinta oli todella liukas eikä rengasvalinta osunut aivan nappiin. Lauantaina pitää koittaa jatkaa samaan malliin, mutta maaliin on vielä pitkä matka, hän kertoi perjantai-iltana.

Lauantaiaamuna rallin olosuhteet olivat entistäkin haastavammat, kun yön aikana alkanut lumisade jatkui ja ensimmäisenä autona reitillä jatkanut Huttunen joutui tosissaan aura-auton rooliin. Aamun avauserikoiskokeella hän kellotti kuudenneksi nopeimman ajan, mutta pysyi kilpailun johtopaikalla 12,6 sekunnin turvin. Lumisade ja huono pito mietityttivät miestä erikoiskokeen maalissa.

– Nyt tuli kyllä sellainen keli, että vaikeaksi meni. Jos tällaisena jatkuu niin en tiedä miten pystytään menemään, mutta koitetaan puristaa.

Seuraavalla erikoiskokeella Aittajärvellä haastavat olosuhteet kostautuivat ja kilpailu ratkesi Huttusen osalta, sillä pitkän suoran päässä jarrutus jäi liukkaassa kohdassa aavistuksen myöhäiseksi ja auto juuttui hitaassa vasemmalle kääntyvässä mutkassa penkkaan. Kalusto ei vaurioitunut, mutta nostotyössä kului aikaa niin paljon, että erikoiskokeen pohja-aikaan tuli eroa 6 minuuttia ja 40 sekuntia. Samalla kärkipaikka karkasi kauas eikä voittoon ollut enää mahdollisuuksia.

– Se oli sitten siinä. Ei voi muuta kuin pyytää anteeksi kaikilta tukijoiltamme, jotka mahdollistivat tämän kilpailun meille. Tällä kertaa tämä ei onnistunut.

Ulosajon jälkeen Huttunen jatkoi siitä mihin perjantaina jäi ja kellotti pohja-ajan kolmelle seuraavalle erikoiskokeille nousten päivän aikana kahdeksanneltatoista sijalta kymmenenneksi. Viimeisellä erikoiskokeella sattui kisan toinen ulosajo, jonka jälkeen Huttunen joutui keskeyttämään.

Lisätietoja:

Jari Huttunen, p. 044 970 5538
www.facebook.com/JariHuttunenRacing
www.twitter.com/HuttunenRacing
www.instagram.com/jarihuttunenofficial

12.1.2023

Jari Huttunen jahtaa viikonloppuna Tunturirallin voittoa

Jari Huttusen kilpailukausi käynnistyy viikonloppuna ajettavan Arctic Lapland Rallyn eli tuttavallisemmin Tunturirallin merkeissä. Huttunen lähtee Rovaniemen ja Kemijärven ympäristössä ajettavaan Ralli SM -sarjan avauskilpailun SM1-luokkaan Skoda Fabia R5-autolla. Tavoitteena on taistella legendaarisen rallin voitosta SM-sarjan kärkikuljettajien kanssa ja pitää samalla ajotuntumaa yllä. Arktiseen seikkailuun Huttusen kartanlukijaksi lähtee suomenmestaruussarjasta tuttu Antti Haapala. Kaksikon ajokkia ylläpitää Printsport Racing.

– Tunturirallin ajaminen onnistuu hyvien yhteistyökumppaneiden myötä. Keski-Suomen Betonirakenteen Tuomas Skantz tarjosi meille autonsa ajettavaksi ja tartuimme ilman muuta tilaisuuteen. Saimme hyvän paketin kasaan, siitä iso kiitos tukijoillemme, Huttunen kertoo.

Huttunen on edellisen kerran nähty Ralli SM -sarjassa vuonna 2017, jolloin hän ajoi Mikkelin osakilpailussa Opel Adam R2:lla SM3-luokan voittoon. Tunturirallissa hän on kilpaillut uransa aikana yhden kerran vuonna 2015, jolloin hän sijoittui SM3-luokan kolmanneksi Citroen C2 R2:lla. Tuolloin Huttunen voitti kauden päätteeksi SM3-luokan Suomen mestaruuden.

– Täällä on todella nopeat erikoiskokeet ja omanlaisensa olosuhteet. Lumen määrä ja tien kunto reitillä vaihtelevat, ja ne tuovat kisaan oman mausteensa. SM1-luokassa on kovia nimiä, joilla on paljon kokemusta tästä kisasta, joten luvassa on hieno ralli. Täällä pitää olla alusta asti hereillä.

Huttunen valmistautui uuteen haasteeseen kahden päivän testirupeamalla Rovaniemen maisemissa. Yhteistyö uuden kartanlukijan kanssa sujui, joten hän lähtee matkaan luottavaisin mielin.

– Skoda Fabialla ajamisesta on hyviä muistoja takavuosilta ja se tuntui jälleen heti osuvan hyvin käteen. Ajoimme erityyppisillä teillä testiä noin 100 kilometriä ja fiilis on hyvä. Auto ei ole viimeisin kehitysversio, mutta uskon, että saamme sillä hyvän tuloksen aikaiseksi.

Vuonna 2022 Jari Huttunen ajoi M-Sportin Ford Fiesta Rally2-autolla rallin MM-sarjassa kuusi osakilpailua. Kauden aikana ansiolistalle kirjattiin WRC2-luokasta kaksi kolmossijaa. Hän ajoi Rally1-luokan Ford Pumalla Jyväskylän MM-rallissa, josta tulokseksi tuli teknisten murheiden sävyttämä yhdeksäs sija. Huttusen vuoden 2023 kilpailuohjelma on vielä auki.

– Tulevista ralleista ei ole vielä tarkempaa tietoa, joten keskitymme nyt ajamaan hyvän tuloksen Tunturirallista. Hienoa on jälleen päästä tositoimiin tauon jälkeen.

Arctic Lapland Rallyssa ajetaan perjantaina ja lauantaina 11 erikoiskoetta ja yhteensä 231,5 erikoiskoekilometriä. Rallin kilpailukeskus sijaitsee Rovaniemellä Hotelli Pohjanhovissa ja huoltoalue Mäntyvaaran raviradalla. Kisan ensimmäinen erikoiskoe alkaa perjantaina kello 12:03 ja viimeinen lauantaina kello 16:38. Jari Huttunen ja Antti Haapala kilpailevat rallissa numerolla 1.

Lisätietoja:

Jari Huttunen, p. 044 970 5538
www.facebook.com/JariHuttunenRacing
www.twitter.com/HuttunenRacing
www.instagram.com/jarihuttunenofficial

News archive